10 oktober 2021 - Bekendmaking

Vijf thema’s Burgerbegroting Maastricht bekend

De 300.000 euro van Burgerbegroting Maastricht moet worden geïnvesteerd in: nieuwe ontmoetingsplekken en/of -activiteiten in gebouwen of in de openbare ruimte (1), verbindende activiteiten (tegen eenzaamheid) (2), iedereen doet mee/stimuleren participatie (3), leegstand en lege terreinen (4) en vergroenen van parken en straten (5). Dat is bepaald tijdens de vier events van ronde 1.

Thema's Burgerbegroting Maastricht 2021

Favoriete thema’s

Welke vijf thema’s zijn het belangrijkste voor Maastricht en mijn wijk? Deze vraag hebben jullie in grote getalen, met maar liefst 150 inwoners besproken. Tijdens vier events, georganiseerd op verschillende plekken in de stad is samen het gesprek gevoerd.

Vivianne Heijnen, wethouder voor burgerparticipatie, was als toehoorder bij alle events aanwezig: “Deze start smaakt naar meer. De opkomst is behoorlijk en inwoners komen echt samen tot keuzes. Dat levert interessante gesprekken en ontmoetingen op, die kunnen zorgen voor nieuwe verbindingen in buurten en wijken. Het vertrouwen dat inwoners met de burgerbegroting rechtstreeks een verschil kunnen maken in hun leefomgeving moet verder groeien. Ik hoop dat de volgende rondes meer mooie resultaten opleveren en Maastrichtenaren zich massaal melden met projecten en ideeën.”

Ronde 2: geld verdelen

Tijdens ronde 2 zijn jullie van harte welkom, om samen het geld te verdelen over de vijf gekozen thema’s. Dat gebeurt opnieuw tijdens fysieke events:

  • Zaterdag 20 november, 14.00 – 17.00 uur, Trefcentrum, Edisonstraat 4 Wittevrouweveld.
  • Woensdag 24 november,  18.30 – 21.30 uur, Brandweerkantine, Capucijnerstraat 21.

Ik doe mee

Concrete projecten en stemmen

In ronde 3 (december 2021 en januari 2022) kunnen jullie vervolgens ideeën en concrete projecten indienen die passen bij het thema en het budget dat is toegewezen aan de thema’s. Ronde 4 is de stemronde. Ook dan wordt samen besloten welke projecten worden gekozen.

Blijf gemakkelijk op de hoogte via onze Facebookpagina, Instagram of nieuwsbrief.