Het Klieder Klodder Modder Lab

In het Klieder Klodder Modder Lab kunnen kinderen taartjes maken in een modderrestaurant! Bij de kliederplek vind je ook grote bakken waar allerlei verschillende kruiden in zijn geplant. In de natuurspeeltuin zijn speeltoestellen gebouwd met afvalmaterialen zoals oude banden en pallets en hier staan noot- en fruitbomen, zoals kweekperen- en appelbomen. Ook is er een tamme kastanje en zijn er drie walnootbomen vlak naast elkaar geplant. Zij vormen samen een klimaatbosje.

Details project

  • Ingediend door: S.van Oort
  • Thema: vergroenen van parken en straten
  • Wijk: Maastricht-Centrum

Waar in Maastricht vindt het idee plaats?

Kaartgegevens als tekst
  • Sphinxkwartier

Doel van dit project

  1. Het verbetert het welzijn: onderzoek bevestigt dat goed uitgebalanceerde, gezonde kinderen een dagelijkse dosis natuur nodig hebben. De natuur verlicht de impact van levensstress op kinderen en helpt hen om te gaan met tegenslagen. De kleuren van de natuur, de sfeer en het gevoel van rust doen de hartslag dalen en is blijkt een emotionele impact te hebben. Hoe groter de hoeveelheid blootstelling, hoe groter de voordelen (Wells en Evans, 2003).
  2. Het helpt kinderen (en hun ouders in deze nieuwe wijk) om vrienden te maken. Kinderen hebben vrienden nodig. In een veranderende wereld betekent dat vaak meer schermtijd, de mogelijkheid om vrienden te maken, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en socialiseren neemt af.  Helaas brengen kinderen tegenwoordig meer tijd alleen door dan te spelen met vrienden buiten. Creëren en spelen in de natuur is een van de beste manieren om vrienden te maken met mensen en andere dieren en insecten.
  3. Het maakt het lichaam en de hersenen klaar om te leren. Onderzoek toont ook aan dat kinderen die vaker buiten spelen in natuurlijke omgevingen dat ook doen beter op school. Dit heeft een aantal redenen:
    1. Natureplay is zeer stimulerend voor de hersenen.
    2. De hoge mate van variabiliteit en complexiteit in de natuur grijpt de hersenen diep aan.
    3. De aandacht van kinderen wordt langer vastgehouden dan in onveranderlijke speelomgevingen.
    4. De cognitieve vaardigheden van kinderen verbeteren.
    5. Kinderen gebruiken observatie-, redeneer- en probleemoplossende vaardigheden.
    6. Kinderen merken patronen op (essentieel voor het geheugen).
    7. Kinderen ontwikkelen een meer geavanceerde motorische fitheid (bijv. coördinatie, balans en behendigheid, en zijn minder vaak ziek.
    8. Kinderen ontwikkelen spieren. Effectief leren vindt plaats wanneer het lichaam en de hersenen zich optimaal ontwikkelen. Als spieren (inclusief de hersenen) niet worden gebruikt, zullen ze zich niet volledig ontwikkelen. Buiten spelen, vooral buiten in de natuur, kan een groot verschil maken.
  4. Spelen in de natuur ontwikkelt creativiteit, verkenning, verbeeldingskracht en passie, Creativiteit, verkenning en verbeeldingskracht zijn essentieel om te gedijen in onze moderne snelle en steeds veranderende wereld.
  5. Het helpt de planeet in stand te houden. Als een kind niet in de natuur speelt, hoe zullen ze er dan ooit een passie voor ontwikkelen en willen? Erop letten Liefde voor de natuurlijke wereld is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Een genegenheid voor, en een begrip van de natuur, komt voort uit het spel van kinderen in de natuurlijke wereld. Als we regelmatige toegang tot en betrokkenheid bij gemeenschapsprojecten bevorderen, zoals: tuinieren, kunnen kinderen ervaren hoe leuk het is om met de natuur te spelen. Deze liefde en fascinatie voor de natuur zal er waarschijnlijk toe leiden dat ze ervoor willen zorgen.